Innovaties voor een beter binnenklimaat

Een gezond binnenklimaat levert een belangrijke bijdrage aan onze gezondheid, welzijn en productiviteit. Tegelijkertijd is dit één van de grootste uitdagingen bij energieneutraal bouwen. Met 230 engineers verspreid over 23 R&D teams in 18 landen en 9 ontwikkelingscentra op 3 continenten, behoort Systemair tot de absolute wereldtop op het gebied van productontwikkeling in ventilatie en klimaatbeheersing. In de fabriek in Waalwijk werken 8 engineers continu aan de verbetering van de HHCompact en HHFlex luchtbehandelingsunits. Daarbij wordt – van de omkasting tot en met alle componenten en regeltechniek – niets aan het toeval overgelaten.

Tekst: Lieke van Zuilekom | Gepubliceerd in Installatie & Bouw (2020)

“Onze ambitie is om op ieder moment van de dag de juiste hoeveelheid lucht te verplaatsen. In de hoogst mogelijke luchtkwaliteit, maar ook energiezuinig en geluidsarm”, vertelt Andy Bijmans, manager R&D bij Systemair. “Om hier optimaal invulling aan te geven, moeten niet alleen de omkasting, motoren, ventilatoren, warmtewielen, verwarmers, koelers, filters én regeltechniek naar het hoogste niveau worden gebracht, maar ook perfect samenwerken. Daar zetten wij ons iedere dag voor in. De afgelopen jaren hebben wij onder meer de slakkenhuis ventilatoren grotendeels vervangen door wandventilatoren, waardoor onze luchtbehandelingsunits compacter uitgevoerd kunnen worden. Daarnaast hebben AC- en DC-motoren plaatsgemaakt voor EC-motoren die niet alleen veel energiezuiniger zijn, maar ook eenvoudiger geregeld kunnen worden. Het toerental past zich door de regeling traploos aan de ventilatiebehoefte aan.”

Geavanceerde testruimtes
“Als organisatie ontwerpen, bouwen en leveren wij complete luchtbehandelingsunits”, benadrukt Bijmans. “De uitdaging daarbij is om voor ieder project de juiste componenten te selecteren en een optimale samenwerking en regeling te borgen. Om hier optimaal invulling aan te geven, is optimale productkennis onontbeerlijk. Daarom testen én vergelijken wij de componenten van onze leveranciers. Niet alleen met elkaar, maar ook met hun specificaties. Zodat we onze klanten te allen tijde een betrouwbaar product kunnen leveren.”

De componenten worden getest en vergeleken in een speciaal hiervoor ingerichte testruimte in Waalwijk, waar een grote, basis luchtbehandelingsunit staat opgesteld. “In een (TÜV-geoptimaliseerde) tweede testruimte testen we bovendien onze eigen omkastingen op onder meer thermische doorgang, koudebrugklasse, luchtlekkages, doorbuigingen, kwaliteit van de filterbypass en doorstraling van geluid. Conform de Eurovent-eisen, zoals beschreven in de EN 1886. Daarnaast beschikken we over een derde testruimte, waar we samen met onze klanten de Factory Acceptance Tests (FAT) uitvoeren.”

Nieuwe ventilatortechnologie
De tests en vergelijken hebben onder andere geleid tot een andere keuze voor de ventilatoren, die het hart van de luchtbehandelingsunit vormen. “Onze nieuwe ventilatoren beschikken over waaierschoepen met een sterk verbeterd aerodynamisch ontwerp”, vertelt Bijmans. “In plaats van vlak worden deze schoepen namelijk uitgevoerd in een specifieke kromming, waardoor de lucht in een constante stroom kan worden aangeboden. Dankzij het nieuwe ontwerp wordt een rendementsverbetering tot 7% behaald. Het energielabel van de luchtbehandelingsunit kan hierdoor een klasse verschuiven, van bijvoorbeeld A naar A+. Bovendien wordt het geluidsniveau aanzienlijk verlaagd.”

Tot 5dB(A) minder geluid
Naast de energetische verbetering – die zal leiden tot een lagere SFP-waarde van de luchtbehandelingsunit – wordt het geluidsniveau tot wel 5dB(A) verlaagd. “Een geweldige verbetering, aangezien studies aantonen dat het menselijke gehoor een vermindering van het geluidsniveau van 3dB(A) al registreert als een vermindering van 50%.”

Behalve de nieuwe schoepen heeft de ventilator ook een nieuwe motor gekregen. “Deze motor is geclassificeerd in de hoogste energieklasse (IE5) en levert tevens een bijdrage aan een sterk verbeterd rendement. Hierdoor voldoet een kleinere bouwgrootte ventilator, met als resultaat dat ook de luchtbehandelingsunit compacter gebouwd kan worden.”